Alla inlägg under februari 2009

Av Stefan - 11 februari 2009 07:30

Som hifientusiast så är det något speciellt med lite äldre ”tung” hifi av klassiskt snitt. Krell, Wadia, Mark Levinsson, Plinius, Thiel, Martin Logan, Audio research. Stora kylsflänsar, stora apparater, ouppnåeligt men något att drömma om.

Hifi Consult gav ut en katalog i samband med en mässa för en herrans massa år sedan och den katalogen har jag nog läst tusen gånger då jag bodde uppe i Arjeplog, 100 mil från en tung hifi butik. ”Bibeln” för oss däruppe då var Tyska ”Audio” med sina rankinglistor.


Sedan drygt 10 år bor jag nu i Göteborg med alla dessa butiker i allmänhet och Hifi Stället i synnerhet. Jag har varit på Arkenmässor och andra mässor som både besökare och utställare och det vill till något extra för att imponera och väcka habegär numera.


I butiken har jag den senaste tiden fått inbytesprodukter som väcker dom gamla ”habehoven” på ett ologiskt sätt. Jag har bytt in en Pliniuskombo med jättestora kylflänsar.


 



Och en Wadia drive och dac kombination i stora lådor som ger ett gammaldags tunghifi intryck.


 



Då dessa grejer hamnat i butiken så har ”hakänslorna” börjat sätta igång en massa ologiska tankar, ”Jag tar hem dessa grejer och har i musikrummet i källaren”……


 


Förståndet försöker att övertyga mig om att nej, dessa grejer skall säljas, dom ingår inte i det ordinarie sortimentet, dom är inte bättre än grejerna jag har hemma, sakerna är stora, tunga, tar en massa plats, inga rör, osv, osv. En massa logiska argument och än så länge har förståndet kontrollen över känslorna, grejerna är kvar i butiken och förhoppningsvis kan dom förvekliga någon annans dröm om ”tung hifi av klassiskt snitt”. Det kommer dock att kännas vemodigt den dagen dessa grejer lämnar butiken.





Av Stefan - 5 februari 2009 06:50

Jag förstår att många läser denna blogg och jag får ibland kommentarer och

åsikter. Fick ett roligt svar på mail angående detta med tweaks av en kille som testat väldigt mycket av just detta och även byggt egna versioner av många kommersiella tweaks. Jag  bad att få använda hans svar till dagens gästblogg.


"Över till en liten kommentar till ditt inlägg om tveaks på bloggen. Jag tycker man skall skilja på "hemmatveaks" och "köpetveaks". När det gäller de köpta speciellt de dyrare tycker jag man skall vara noggrann med att de vilar på trygg vetenskaplig grund. Vid hänvisning till ännu ej upptäckta naturlagar skall man genast bli försiktig. Att alltid hålla hårt i plånboken är en bra utgångspunkt.Att lyssna är mycket viktigt men det är också mycket viktigt att ifrågasätta vad man tycker sig höra. De mänskliga sinnena år mycket lättlurade. Ett bra tipps brukar vara att ta en rejäl sked med Torskleverolja innan utvärdering, detta är ett effektivt motgift mot eventuell ormolja.

"Har prövat HI-FI möss. se bild 1.  

Efter noggrann utvärdering var nog det klokaste valet bild 2.

MVHAnders

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards