Alla inlägg under juli 2009

Av Stefan - 30 juli 2009 07:30

Under sommarens semester hann jag med en kort avstickare till Stockholm där jag passade på att leverera lite Hanss Acoustics produkter till Audio Concept och samtidigt fick chansen att för första gången se denna omtalade butik.


Butiken ligger på Kungsholmen, på en återvändsgränd. Det är relativt centralt, kanske 20 minuters promenad från centralstationen, men ändå så ocentralt att besökare får söka sig till butiken. Butiken ligger längst inne i en återvändsgränd och fönstret mot gatan visar att här finns en radio/hifi butik, men det skallrar inte om vilken dignitet denna butik har.


 


På övervåningen som jag inte fotograferade finns det lite mindre hifi prylar, hörlurar, Roberts Radio, Tivoli och allmänt småplock. Där finns också ett rum med, hör och häpna, en platt TV från Samsung och en enklare hembioanläggning !!!!!!!


Går men ned en trappa så öppnas dock en helt annan värld, tung hifi i mänger.


 


Att går runt här blir nästan avtrubbande, talesättet att ”man inte ser skogen för alla träd”, passar bra här. Det finns så mycket grejer som man tidigare bara sett på bild att man  häpnar.


MBL, Boulder, T+A, Sonus Faber, Tannoy, Amphio, ASR, Bösendorfer, Electrocompaniet, EMM Labs,  Esoteric, Magnepan, Leben, WLM, ZU, Quad, Nagra, McIntosh, osv, osv. Makalöst.


 



För tillfället var Focalhögtalare av senaste modell uppkopplade i flera anläggningar. Mest imponerande är modellen Maestro som har en prislapp som innebär att om man måste fråga vad dom kostar, då har man inte råd…….


 


Som sagt mängder av superprylar överallt i en snyggt inredd miljö med mysig belysning. Klart inspirerande för mig som funderar över hur Akkelis Audio skall se ut framöver. Alla intryck får besök på olika ställen samlas in. Att göra en kopia av någon annan är inte någon mening med, däremot kan man inspireras av andras goda idéer.


Längst inne finns en dörr med kodlås, den är med andra ord inte öppen hela tiden. Där inne finns det beryktade Svanårummet, ett rum som är akustikreglerat efter konstens alla former. Diffusion och basreglering har dock stått i fokus i detta akustikregleringsprojekt.


 


Vi spelade en kort stund i detta rum med ett par MBL högtalare och tillhörande sub:ar och det lät fantastiskt bra. Det är första gången jag hör MLB och det var ett positivt första möte. 


Besök hos Audio Concept kan verkligen rekommenderas om man har ett hifi intresse för jag tror inte det finns någon butik i Skandinavien som kan matcha detta utbud. Om Audio Concept är Sveriges största hifi butik med sina 460 kvadrat (?) vet jag inte, men tyngsta butiken är det utan tvekan.

Audio Concept har gjort denna transformation efter att under många år haft en liten lokal, staplat produkter på höjden, knutit kontakter och agenturer och slutligen flyttat till en lokal som gör att grejerna ryms på bredden istället. Väldigt inspirerande som sagt och det är kul att Akkelis Audio har ett bra samarbete med Robert och Audio Concept. MLB demo i Göteborg är utlovad och kommer under hösten.
Av Stefan - 21 juli 2009 19:16

Nu har jag tackat nej till lokalen jag såg förra veckan. Låg takhöjd i två rum, dåliga parkeringsmöjligheter och dåligt lagerutrymme är huvudskälen.

Jakten på lokal går dock vidare och igår tittade vi på en lokal som känns väldigt intressant, även med lite perspektiv. Lokalen är en gammal banklokal i samma område som jag har nu befinner mig i.


Stora skyltfönster på gott och ont, men det kan se välkomnande ut och ger bra med ljus i lokalen.



Kliver man in genom dörrarna kommer man in på en stor öppen yta, ca 80 kvadrat. I ena hörnet finns ett mindre rum på ca 13 kvadrat och trappen ner till valvet.



Vänder man på det hela så ser man lokalen från en annan vinkel.



Går man ner för trappen kommer man till valvet, ett potentiellt lyssningsrum på 32 kvadrat. I källaren finns även en toalett och ett kök, samt ett lager på ca 10 kvadrat. Det som inte är fotat är ytterligare ett rum på ca 14 kvadrat på övre våningen.



Fördelarna med denna lokal är läget, parkeringsmöjligheterna, den inbjudande planlösningen och närheten till ett bra fik och pizzeria. Nackdelarna är att den möjligen är i minsta laget, att det kommer att kosta mycket att sätta galler i alla fönster och dom begränsade lagermöjligheterna. Kostnaden har jag inte fått veta ännu så det är såklart en intressant aspekt.


Nästa vecka skall jag se ytterligare en lokal i närområdet. Den har jag fått priset på och det är väldigt fördelaktigt. Storleken är ca 150 kvadrat + 100 kvadrat lager. Det finns goda parkeringsmöjligheter och närhet till matställe. Nackdelen är spåvagnen utanför fönstret och en planlösning som inte är lika inbjudande.


Jag väntar också besked om en tredje lokal i närområdet  som ser spännande ut. Det mesta talar för en flytt av Akkelis Audio under andra hälften av 2009.


Era åsikter i omröstningen är också viktiga. Parkeringsmöjligheter, flera rum, fikahörna i nämnd ordning är högsta prioritet. Centralt läge är inte viktigt. Fortsättning följer…..




Idag har jag varit på stan och besökt affärer för begagnade skivor. Något jag sällan får möjlighet att göra eftersom jag själv har butiken öppen på butikstider. Det slutade med två kassar skivor och en tom plånbok. 15 skivor inhandlades, en salig blandning av gammalt och nytt med några riktiga pärlor. Mest glad blev jag över att hitta Björk/Gling-Glo. En skiva där hon sjunger jazz på isländska, en toppenplatta. Andra fynt var Timbuktu, Tottas Blues band, Rush, Triumph, Adolfsson & Falk, Lyle Lovett, mm, mm. 15 skivor inhandlades. Tidigare under semestern har jag fyndat skivor på loppisar, lite klassiskt och lite annat. Det är bara vinyl som inhandlats, det är trots alt lite roligare.



Nästa vecka öppnar butiken igen och jag börjar jobba igen. Innan dess skall vi vara några dagar på Smögen och jag skall försöka få min första havsöring på fluga.


På tal om fiske så har min fiskekompis Plind en fiskedagbok där han just nu lägger upp bilder från vår fjälltur i sommar. Kika gärna in på fiskedagboken, härliga natur och fiskebilder utlovas. Klicka för fiskedagboken


 


/ Stefan

Av Stefan - 17 juli 2009 12:31

Då har mer än halva semestern passerat och årets fisketur laddas in i minnesbanken bland goda, trevliga, minnen att ta fram då vintern kommer. En utförlig del av bloggen kommer att handla om årets fisketur.


Jag har haft en omröstning om vilken butik ”ni” föredrar om Akkelis Audio räknas bort. Hifi Stället är det alternativ som fått klart flest röster, ca 61 %, Hifi Consult och Ågrens Hifi delar andraplatsen med 13 % var. Vad säger detta om vilka butiker ni föredrar? Är det utbudet, lokalen eller personalen i butiken som drar röster? Kommentera gärna.


Jag har gjort ett mycket snabbt Sthlm besök och tittat in hos Veteranhifi och Audio Concept. Audio Concept och Akkelis Audio har ett visst samarbete kring vissa produkter så Hanns Acoustics  finns därför också i Sthlm och T+A och framöver troligen även  MBL i Göteborg.


Lokal letandet fortsätter, nu är mer intensivt. Idag har jag sett en lokal i centrala stan som vid en första anblick kändes som ” ja den tar jag”. Det är dock bra att tänka på saker och ting innan man beslutar sig. Den aktuella lokalen ligger nära Linneplatsen, är 155 kvadratmeter stor, har nya fräscha trägolv överallt, larm och fönstergaller, AC, väggar skall målas upp, mm, bara att flytta in med andra ord, inget större jobb.


 



Lokalen har ett stort rum där man kommer in, det rummet är ca 13*5 meter stort.


 



Man går sedan upp för en liten trappa och kommer till ett rum som är som en stor hall med ingång till personalrummet med kök, till ett lyssningsrum på 320*585 cm och ytterligare ett rum på 430*360 cm. Om detta skulle bli lokalen måste dock ett av dom mindre rummen användas som lager.


Nackdelar med lokalen är att den kan vara lyhörd för boende ovanpå, att det bara finns 10 minuters parkering utanför, att den kanske är för liten om man tar ett av rummen till lager, att en central lokal kan locka in folk som inte är intresserade av hifi utan mer intresserade av snatteri/stöld. Mycket att väga för och emot med andra ord.


Jag tänkte starta en ny omrösning som kan vägleda mig lite.  Vad är viktigt för att Du skall besöka Akkelis Audio även i framtiden, efter en flytt.


Lätt att parkera med bil

Bra kollektivanslutningar

En lokal med flera rum så att många kan lyssna ostört. (lyssning viktigt)

En lokal med ett stort rum, med överblick och möjligheter för demos. (lyssning mindre viktigt)

Kaffe/fikahörna

Centralt läge

Hembioutbud i sortimentet


Skall bli spännande att följa detta.


/Stefan

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards