Alla inlägg under maj 2009

Av Stefan - 23 maj 2009 11:47

Forsätter med Romresan, nu som turist med kameran i hand. Vi bodde nära Colosseum, en makalös arena som vilket allsvenskt fotbollslag som helst skulle vara stolta över. Colosseum tog 70 år att bygga klart och var färdigt -79 ekr. 20 000 oavlönade byggarbetare gick åt till att bygga arenan som rymde 50 000 åskådare.



Vänder vi blicken åt andra håller ser vi……. Ja vad är det vi ser. Det har helt fallit ur minnet men det är i vart fall ett tydligt landmärke som syns på långt håll.




Däremellan ligger Forum Romana, ett enormt område med rester av tempel, torg och en väg där segerrika Kejsare kunde visa upp sig vid hemkomsten till Rom.



Fontana di Trevi är ett givet besöksmål för den Svenska Romturisten, det är fontänen där Anita Ekborg badade i filmen  ”La dolce vita”



Här var något skumt. Vi var på en gudstjänst med Gregoriansk manskör och på väg därifrån fick jag se en massa folk som kikade in genom ett nyckelhål. Jag tänkte att det kanske var nån kändis där inne, Julie Iglesias, Tom Jones eller något annat som lockade damerna.



Nyfiken i en strut så såg jag till att få ta en titt själv och fick se detta. Peterskyrkan i Vatikanen. Efteråt har jag förstått att detta är ett populärt besöksmål. Själv huset och dörren hör till Malta och heter : ”Piazza dei Cavallieri di Malta.”



Spanska trappan är också ett givet besöksmål. Gatorna nedanför har Roms exklusivaste och dyraste shopping. Vill man träffa fotbollsstjärnornas fruar är detta stället.



Samma trappa nedifrån.



Maten och vinet i Rom var såklart fantastisk. I rom skall man äta sent, länge och mycket och allt vi åt under våra dagar var fantastiskt.  Om man letar så kunde man hitta sådana här butiker där man kan köpa vin, olja och även äta på plats.



Alla Kejsare med självaktning skall såklart ha en triumfbåde. Utanför Colosseum har Kejsare Konstantin sin triumfbåge. Det fanns fler triumfbågar i Rom.



Bra promenad skor är ett måste då man besöker Rom. Det mesta finns inom promenadavstånd, helt enkelt för att det finns så otroligt mycket att se. Jag nollställde GPS:en varje dag oh kunde se att vi gick 15 – 27 km/dag.



Innan jag avslutar Rombesöket måste jag visa lite av Vatikanens rikedomar som är ofattbara. Fortsättning följer…….







Av Stefan - 18 maj 2009 15:03


Enligt ursprungsplanen skulle Robert från Audio Concept komma på MBL demo den 27:e juni. Det skulle bli Göteborgspremiär för MBL, deras Nobel Line skulle demonstreras. Tyvärr har det kommit ett hinder den planerade helgen så demon får flyttas. Till när, ja det hoppas vi kunna bestämma inom kort. Troligtvis i mitten av juni så håll kolla på nyhetssidan för denna demo är väl värd ett besök.

Av Stefan - 14 maj 2009 14:27

Det blev även lite hifi under denna resa, en Tysk DIY tidning på flygplatsen på vägen ned, en Italiensk hifi tidning i lägenheten där man gick igenom marknadens alla stativhögtalare och på vägen hem en Engelskt hifi tidning där dom testade T+A Music Player och Power Plant.


Jag hade lagt in ett antal hifi affärer på min GPS men dom flesta låg så långt borta att det inte fanns tid att ta sig till dom. Det fanns bara en butik inom promenadavstånd, Stereo Immagine



En titt i skyltfönstret verkade riktigt lovande. Clearaudio skivspelare, Yarland och Mcintosh förstärkare.


 Då man gick in i butiken så kunde jag snabbt konstatera att mina tankar om att min butik är för liten inte skulle vara relevanta om jag hade en butik i centrala Rom, här talar vi om "compact living”……..


 


Högtalare och apparater stod staplade på varandra, rad efter rad, att provlyssna är inte möjligt utan här får man handla på chans.



 Det var lite som ordspråket ”man ser inte skogen för alla träd”, dvs svårt att få en känsla för vilka grejer som egentligen stod här. Det visade sig dock finnas kvalitetsprodukter som elektronik från Lector.


 Hittade också en gammal kompis, en Dantax förstärkare. Ägde storebror till denna för en massa år sedan och den spelade riktigt bra. Tyvärr kom den i självsvängning och brann upp en natt.



Jag lämnade butiken lite besviken, jag hade ju hoppats på en stor butik där designad Italiensk hifi skulle visas upp i en elegant miljö.


I en mediabutik hittade jag vinylskivor, ett ganska bra utbud dessutom. Ett inköp blev det, Diana Kralls Greatest hits. Känns lite som hissmusik väl hemma med skivan, men låter rätt ok.



Har skummat igenom forumen idag och ser att en kollega i branschen erbjuder 100% värde för dina begagnade kablar om du köper nya från deras märke. Oj tänker jag, så generöst. Tjänar dom ändå pengar på detta? Och om dom gör det, då är det rätt bra affärer att sälja dessa kablar till ordinarie priser. Eller är det ren medmänsklighet, alla skall kunna ha fina kablar i sin anläggning och man gör en insats.

Nåväl, erbjudandet skulle bara gälla en viss tid så kabelmarknaden lär inte bli mättad i och med detta och sedan gäller normala kabelpriser igen, om någon är villig att betala det….



Mer Rom bilder nästa gång.

Av Stefan - 2 maj 2009 09:38

Jag har varit på en snabbsemester i Rom. En underbar stad som jag besökte för första, men inte sista gången. Behaglig och trevlig atmosfär, promenadbar, trevliga människor, mycket att se och sist men inte minst, fantastiskt mat och dryck.


Under dom fyra dagarna i Rom blev det inte mycket hifi, det lilla som blev kommer jag att visa upp här på bloggen framöver. Däremot blev det mellan 15-25 km promenad varje dag för att se så mycket av stan och dess sevärdheter som möjligt. Inför Romresan så läste jag dessutom om Dan Browns bok, Änglar och Demoner som för övrigt har biopremiär inom kort. Jag har följt ”upplysningens väg” och tänkte här visa dom platser där händelserna utspelas och där vi slutligen hittar Illimunatis gömställe.


Då man läser boken med dom ledtrådar Dan Brown tar fram så börjar i alla fall jag att fundera på om ”Upplysningens väg” verkligen finns/fanns för han hänvisar till verkliga platser, byggnader och konstverk. Efter att nu ha följt ”upplysningens väg” så kan jag konstatera att jo, allt finns, men det finns så mycket tecken och konstverk så författaren har kunnat välja och tolka rätt fritt för att få en bra historia och det är ju inget fel i det.


Jag vill inte avslöja bokens innehåll för de som ev inte läst den. Om ni inte gjort det så lös den, det är spännande underhållning. Dags för lite bilder.


 


Efter att huvudpersonen först irrat iväg till fel plats hamnar han på Santa Maria Del Popolo. På torget finns en obelisk med pyramidtopp och där finns en del tecken som han tolkar som illuminati symboler.  I kyrkan finns flera kapell, bland annat Chigi kapellet i brun marmor med typiska illuminati symboler, pyramider.  Under golvet finns en mördad kardinal, symboliskt märkt ”Earth”.


 


Statyn Habakuk och Ängeln pekar ut riktningen mot nästa plats på ”upplysningens väg”


 


Nästa stop är Petersplatsen och även här finns en obelisk. Mot denna obelisk hittas en mördad kardinal märkt ”Air”.


 


En platta på marken har en inhuggen vindpust som visar riktningen mot nästa ställe på vägen.


 


Tredje stop på vägen är kyrkan Santa Maria Della Vittoria.

 


Här bränns en kardinal till döds och märket är då ”Fire”. Statyn som ansågs för erotisk, ”Den heliga Theresas extas” visar vägen mot nästa plats på ”upplysningens väg. Riktningen visas av pilen ängeln håller i.


 


Den fjärde och sista kardinalen dödas på Piazza Nevona vid ”De fyra flodernas fontän”. Han dränks såklart, märkt med ”Water”.


 


Duvan på obelisken pekar ut riktningen där Illimunatis gömställe finns.


 


Änglarnas bro leder till gömstället, Castel Saint Angel. Här finns Illimunatis gömställe och nyckeln till hela gåtan.


 


Efter dramat så vilar huvudpersonen ut med en vacker kvinna på hotellet vid Piazza Barberoni där fontänen Triton som också är med i boken står.


 


Sådär, då har ni också följd upplysningens väg. Nästa inlägg blir lite mer turistbilder och därefter blir det lite semesterhifi.



Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards