Alla inlägg under november 2009

Av Stefan - 2 november 2009 07:45

Då var vi hemkomna från årets hifi mässa i Malmö. Det var gemytligt och trevligt som vanligt. Många av rummen är bedrövliga som ni ser på bilderna, trånga med fasta väggar och garderober, men man får göra så gott man kan och förutsättningarna är lika för alla. Det kom någonstans mellan 1500 och 2000 besökare under dom två dagarna och besökarna i rummet kom och gick i en jämn ström.


Som alltid så fotograferades det mycket så jag förmodar att både Euphonia Audioforum och Hifi Forum snart kommer att ha sina bildtrådar igång. Själv tog jag också lite bilder bara för att kunna använda här på bloggen.


En mässa börjar med en massa packande och kånkande. I år packade vi ner alla grejer i filtar för att slippa dom skrymmande lådorna och därmed klara oss utan släpvagn. Som alltid är det oro in i det sista och man blir klar mitt i natten innan utställningen skall börja. Det stora orosmomentet denna gång var skivspelaren som kom i bitar. Stenhuggeriet hade borrat lite snett och det innebar att lagret inte satt riktigt rakt med följden att keramikkula ibland vandrade iväg och orsakade lite svaj. Med facit i hand så fungerade det ändå övervägande bra under helgen och responsen på skivspelaren var väldigt positivt och intresset stort.



Patric Ceasar, vår Malmövän stod för demo under större delen av helgen. Han älskar att dema och är som en fisk i vatten då han får berätta små anekdoter och spela skivor. Han försökte tona ner pratet om sina högtalare men ibland kunde han inte hålla inne med som fantastiska recensionerna där tex Hifi Choice skrivit att Vivid K1 är ”the best high end speaker ever”. Vivid trivdes väldigt bra med Audio Valves elektronik och många besökare sade att dom aldrig hört Vivid spela så bra.



Vi hade för det mesta fullt i rummet och många satt länge och kom tillbaks. Alla får vi våra ”fans” på en sådan här mässa och flera av dessa menade att mässans bästa ljud höjdpunkter fanns i vår korridor, det var vårt rum , det var rummet med Nagra, Spectral och Verity, det var Kuzma, Acapella och Octave och det var EAR rummet. Vi tog gärna till oss detta beröm.




Lasse tillbringade större delen av mässan nere i lobbyn där han sålde Stockfish skivor. Han visade också upp John Blues högtalare och framförallt KingRex elektronik där ett par inlånade Sennheiser HD-800 kunde avnjutas.



Själv agerade jag avbytare vid våra båda utställningsplatser. Jag gick också runt och tittade och lyssnade i andra rum. Finska Amphions stativare för 8500 kr imponerade stort med en överaskande botten och med ett väldigt stort och öppetljud. Min favorit var EAR rummet där jag lyssnade på EARs skivspelare, elektronik och framförallt högtalare. Jag var där flera gånger och hade även med lite egna vinylskivor och denna anläggning var som balsam i öronen. Lugnt och behagligt, man kände hur man slappnade av och kunde uppskatta musiken. Konstruktören Tim de Pavaricini sade att han haft klassiska Quad ESL-57 som förebild då han konstruerat sin högtalare.



I övrigt så blev jag blixförälskad i engelska Missions nya högtalare. Jag lyssnade inte på dom men dom var snygga och välbyggda och skulle kanske passa in i Akkelis Audios sortiment i dom lägre prisklasserna. Det skall undersökas.



Överlag så kunde jag också konstatera att många sett att Akkelis Audio flyttat till nya lokaler och många distributörer ville knyta kontakter. Det är roligt och väldigt annorlunda mot för några år sedan då jag inte fick köpa produkter från många leverantörer.


Omröstningen om vad jag skall utöka med i butiken avlutas nu och en ny skall startas. Högtalare är det som ni som röstat vill se mer av, 36 % har röstat på det. På andra plats finns skivspelare och highend med 20% röster på varje. För er som röstat på detta så kommer Nottingham Analogue snart till butiken och såklart även Transient Designs skivspelare. I vinylskåpet tror jag det finns 10 olika tonarmar så vinylutbidet måste jag säga är rätt bra nu.


Highend finns en del sedan tidigare och nu står även MBL systemet i valvet och spelas in. Det låter makalöst bra. Det kommer även att dyka upp lite till sådant så det behovet täcks. Återstår då högtalarönskemålen. Vi gör en omröstning här. Jag listar ett antal tillgängliga märken och ni kan rösta på ett av dessa. Sedan får vi se vart vi hamnar. Ta chansen att påverka

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards