Alla inlägg under januari 2009

Av Stefan - 30 januari 2009 23:03

Börjar dagens blogg med en liten avstämning av omröstningen kring huvudsaklig signalkälla. Datorer/hårddisk spelare verkar än så länge spela en relativt liten roll som bland Akkelis Audios besökare. Skivspelare är huvudsaklig signalkälla bland hos nästan var 3:e person som röstat och cd spelaren är som väntat den vanligaste signalkällan med en bit över 50%  av rösterna.

Vinylintresset möter jag upp mer och mer i butiken och har nu ett flertal tonarmar, riaasteg och pickuper som komplement till skivspelarna.


Nu till dagens ämne, tweaks, eller närmare bestämt svårigheten att utvärdera tweaks i en butik. Först kan jag börja med att försöka vad som är ett tweak. Signal och högtalarkablar anser jag inte vara tweaks, nätkablar börjar närma sig tweaks men jag tycker numera att bra nätkablar bör ingå i ett välkomponerat hifisystem. Tweaks enligt min definition är antistat spray, Shakti Stones, silver eller guldsäkringar, Bybees, BDR koner, olika spikes och apparatunderlägg, kabellyftare, rördämpare, osv, osv. Sådant som ”tvivlare” ofta kallar för  ormolja, sådan som kanske inte alltid har en bra förklaring om hur och varför det kan fungera och sådant som ”mätnissarna” inte alltid, om någonsin, lyckas mäta skillnader med. Kan då ett tweak utan en 100% teknisk förklaring som med vanliga mätmetoder ej  kan bevisas, fungera?  Eller är det bara bluffprodukter för att lura godtrogna hifi konsumenter på deras surt förvärvade pengar? Mitt svar är att Du måste lyssna själv och lita på det Du hör.


Nu till svårigheten med tweaks i butik. Då man har en hifi anläggning i sitt hem som är väl intrimmad och noggrant uppställd så vet man precis hur den låter. Då märker man om gardinerna hänger fel, om halogenbelysningen står i dimmerläge, om man vid ommöblering vänt nätkontakterna fel, osv. Man kan sin anläggning så väl att man direkt märker då något låter avvikande och annorlunda.


Tweaks är ofta små skillnader, nyanser, klart hörbara men kanske inte lika påtagligt som att byta högtalare eller cd spelare, men ibland lika tydligt som att byta kablar och andra gånger något så diffust som att man får en annan ”känsla” i sitt musiklyssnande, det ger en harmonisk känsla och att ta bort tweaket gör att harmonin försvinner och man saknar ”känslan” .


Tweaks jag själv utvärderat i hemmaanläggningen och konstaterat att dom gör skillnad till det bättre är Shakti, Bybees, Superspikes och i en annan (våldsamt dyr) anläggning Eco3 antistatspray, Bulletplugs och Acoustice Revive RGC-24.


Kabellyftare och silversäkringar har jag inte märkt någon skillnad med och förändring jag inte uppskattat har kommit från en del tweaks jag inte vill nämna eftersom jag vet att andra uppskattar dom i sina anläggningar.


Som ni säkert förstår så är det svårt att höra nyans och känsloskillnader vid ett kort test i en okänd anläggning som inte är optimalt uppställd, intrimmad och komponerad, dvs i en butik. Eftersom jag under en vanlig dag i butiken kanske kopplar in 2-3 olika förstärkare, lika många högtalare och byter signalkällor och kablar kanske byts en gång i veckan så blir det mer av en grov produktpresentation där smånyanser är svåra att uppfatta. Det är då bättre att köpa ett tweak på öppet köp och prova hemma i den välbekanta anläggningen och där göra utvärderingen. Snabba A-B test brukar inte vara det bästa sättet att göra detta utan sätt in tweaket och kör någon eller några timmar, kanske även dagar och ta sedan bort det och hör om du saknar något. (känsla, harmoni, detaljer) Det är oftast lättare att uppfatta att något försvinner än att något läggs till. Detta sätt att utvärdera fungerar lika bra på kablar som inte heller alltid är så lätt att utvärdera på snabba A-B test.

Slutligen vill jag bara säga att tweaks är kul. Man kan ägna mycket tid åt tweakande och med detta menar jag då även att ställa upp grejerna exakt, att ha rena kontakter, att högtalarna står stadigt, att kablarna ligger snyggt och att nät och signalkablar inte ligger parallellt med varandra, att väggkontakterna sitter rätt, osv. Men noggrann uppställning, väl intrimmad och rätt tweaks kan en anläggning lyftas att prestera mycket bättre än vad prislappen skvallrar om, det har jag hört flera exempel på. Jag har också hört motsatsen. En väldigt dyr anläggning med kvalitetsprodukter, hafsigt inslängt i ett rum och som presterar därefter, dvs inget vidare.


Tweaka på, skit i tekniken och mätningarna och låt öron och hjärta avgöra.


Stefan

Av Stefan - 22 januari 2009 23:42

En kompis tittate in i butiken i eftermiddag och hade med sig sitt nya kameraobjektiv och nya blixt. Han gick runt nån timme och fotade vad som hände i butiken och för en stund sedan fick jag ett mail med några bilder. Här kommer en eftermiddag i butiken, en bildserie från Plind.









 



Av Stefan - 21 januari 2009 08:00

Jag har avslutat omröstningen kring lokalfrågan. Resultatet av den omröstningen blev:

Stanna i befintlig lokal – 78 %

Skaffa en lite större lokal, mer centralt – 19,5 %

Skaffa en avsevärt större lokal, lite ocentralt – 2,5 %

 

En majoritet av er som röstat verkar tycka att det fungerar bra med den befintliga lokalen. Det finns goda parkeringsmöjligheter, det är trångt och mysigt och det är ok att vänta på sin tur att få lyssna. Då man väntar så knyter man nya hifi kontakter och byter erfarenheter med varandra i butiken. I och med detta så har jag bestämt mig för att ta det lite lugnt i mitt lokal letande. Om något perfekt oväntat dyker upp kanske jag överväger en flytt, men jag trivs bra där jag är och stannar lika gärna kvar.

 

Idag har jag skapat en ny omröstning där jag vill veta vad Ni har för huvudsaklig signalkälla vid musiklyssning. Inför 2009 har jag förutspått att hårddisklagrad musik kommer att öka och att detsamma gäller skivspelarna och vinylskivorna. Jag misstänker dock att cd skivan  fortfarande är den som är klart vanligast som signalkälla vid musiklyssning.

 

I butiken är det nog 50/50 mellan vinyl och cd avspelning som vanligaste signalkällan. Numera har jag vinylspelare i båda rummen (nytt för denna vecka) och det kanske ger vinylspelarna ytterligare en skjuts.

 Hemma är nog förhållande 90 % cd och 10% vinyl. Hur ser det ut hos er?
Av Stefan - 12 januari 2009 19:00

”Du får köpa grisen i säcken och chansa
och hoppas att jag är en riktig jackpot för dej.
Det är ju det som är tjusningen med att gå ut och dansa,
att man får med sej en gris i en säck hem till sej!”

 

Många känner säkert ingen denna dansbandsdänga från Galenskaparna och texten har en viss relevans även i hifi sammanhang a la Akkelis Audio. Genom åren så har det köps en hel del säckar med okänt innehåll där jag för det första inte vetat om det efter betalning skulle komma någon säck överhuvudtaget och om det kom någon, innehöll den då en gris eller en svan. 

Om jag lämnar det poetiska språket så är frågan om man köpt in rena skräpet eller om det är något riktigt bra, ett fynd, en guldklimp, man funnit.

I dessa tider då man kan sondera Internet efter all världens tillverkare och komplettera detta med hifi tidningar från större delen av världen har hifi utbudet blivit enormt. Det svåra är att avgöra om produkten man ser kommer från en liten firma, en kille som bygger grejer i köket, eller om det kommer från en stor firma som kanske OEM tillverkat länge och nu lanserar egna produkter.

 

Man kan såklart satsa på bara dom säkra, välkända tillverkarna men som entusiast är det ganska trist. Då är det roligare att ha lite säkra kort och blanda detta med lite nya spännande produkter. Det kan ju också vara så att det som är okänt för oss är väldigt känt i det land det kommer ifrån. QRS högtalare tex, välkända i Sverige med gott rykte, okända i Uzbekistan men inte sämre för det.

 

Ibland kan man dock tvivla på sitt eget förstånd då man lagt en (alltför) stor beställning av en ny produkt för att visa att man verkligen vill vara med ”på riktigt.” Så har känslorna varit kring Hanss Acoustics. Ett nytt märke som ser fint ut på bild, som verkar bra att ha att göra med i mail kommunikationen och som verkar ha bra distributörer klara i andra länder.

En rejäl summa pengar överfördes till Hanss Acoustics och sedan har jag hållit tummarna och hoppats på det bästa. Förra veckan kom Fedex med en stor leverans. En hel hög med säckar som synes, frågan är nu vad dom innehåller, grisar eller svanar….

 

Genom åren har det som sagt chansats en del. Esound och Analog Research är två produkter som hållit måttet och som därför funnits kvar i sortimentet under alla år. Andra produkter har bara beställts en gång sålts ut till självkostnadspris och inte beställts igen. Orsaken har varit att finish och byggkvalitet inte varit nog hög, att känslan i apparaten inte känts rätt eller att ljudet inte varit bra nog.

 

Här ovanför ser ni dock en närbild på en guldklimp. Det var en oerhörd lättnad att öppna det första paketet från Hanss Acoustics och kunna konstatera att förpackningen var välgjord, att där låg en välskriven manual på engelska och sist men inte minst att apparaten var otroligt välbyggd och tål att fingranskas i varenda detalj. Detta är dyra grejer och då går det inte att ha en finish som inte är perfekt, det måste hålla Clearaudioklass och det gör det också. Jag kan pusta ut, jag har fått valuta för pengarna och något riktigt fint att visa upp i butiken. Välkomna till butiken med luppen för att göra egna granskningar.

  Man får köpa grisen i säcken och chansa
och hoppas att det är en riktig jackpot för dej.
Det är ju det som är tjusningen med att gå ut och handla,
att man får med sej en gris i en säck hem till sej!”
Av Stefan - 6 januari 2009 16:50

Tar en bloggarpaus från arbetet i butiken. Är här och inventerar, städar och prismärker inför 2009 års första öppetdag på torsdag. I bakgrunden spelar jag en av mina nyinköpta skivor, Regina Spector – Soviet Kitsch, givetvis på vinyl.


Hockeyn inatt slutade som jag befarade, med Kanadensisk vinst. Jag såg matchen med blågula ögon och tyckte såklart att domaren var kass, Kanadensarna fula, Sverige förde spelet och den Kanadensiska målvakten gjorde sitt livs match. Jag tror inte jag är helt fel ute med denna matchanalys och om man lägger till att Kanadensarna är ruskigt farliga då dom får greppet i anfallszon samt att den Svenska målvakten inte gjorde sin bästa match, ja då slutade det hela med guld till Kanada. (igen)


En snabbanalys av hifi året 2008 tycker jag visar att tvåkanals återgivning av musik fortsätter sitt segertåg tillbaks i de svenska hemmen.  Fler och fler ersätter eller kompletterar sin hembio med bra tvåkanalsljud för musiklyssning.


Rörförstärkare börjar återigen på allvar konkurrera med transistor dito. Kan det vara så att folk mer och mer lyssnar innan dom köper, att det öronen säger är viktigare än vad mätresultatet av en förstärkare säger? Jag kanske drar för stora slutsatser om detta men det vore väl fint om det var så?


Vinylskivorna är på allvar tillbaks hos musikälskarna. Detta märks på försäljningsstatistiken hos skivbolagen, det märks hos begagnathandlarna och det märks hos dom som säljer skivspelare. Akkelis Audio sålde fler vinylspelare än cd spelare under 2008.


Hårddisklagrad musik går inte längre att negligera. Många kombinerar sin vinyl och cd samling med hårddisklagrad musik, andra har helt ersatt sin signalkälla med en hårddisklagrande variant.



Vad tror jag om 2009.


Vinylskivor/skivspelare

Jag tror att vinylvindarna fortsätter att vara gynnsamma. Mer och mer musik kommer ut på vinyl, fler tillverkare gör skivspelare och fler musikintresserade kommer att inspirera varandra. För Akkelis Audio del innebär detta bland annat att fler skivspelarmärken, pickuper och tillbehör kommer att finnas i butiken. Jag kommer också att fortsätta ha lite nya vinylskivor till försäljning, möjligen att jag kompletterar populärmusiken med lite audiofilutgåvor.


Hårddiskavspelning

Jag insåg redan förra året att det inte går att vara motvals eller bromskloss, folk vill kunna ha sin musik på hårddisk för att lätt kunna mixa och bläddra. En squeezebox inhandlades för att kunna demonstrera hårddisklagrat i butiken och Stellos DA-100 Signatur, da omvandlare blev en säljsuccé. Stellon har då även USB ingångar för den som hoppar över Squeezeboxen och hör musiken direkt från datorn. Detta kommer att fortsätta under 2009 och fler alternativa mediaspelare kommer att dyka upp. Fler och fler cd spelar tillverkare inser förhoppningsvis detta och sätter digitalingångar på sina cd spelare för det är trots allt så att dessa mediespelare sällan är ”bra nog” som signalkällor utan mår bra av att ha extern DA omvandling.


Kinatillverkning

Trenden att tillverka i Kina fortsätter och snart är det så vanligt att det inte längre är uppseendeväckande eller skumt. Kunderna förstår att om dom vill ha högtalare med perfekt fanering och högglanslack utan att betala en förmögenhet så ”måste” det tillverkas i Kina. Tillverkarna ser inga andra alternativ om dom vill kunna vara med och konkurrera med produkter som förutom att dom skall låta bra dessutom skall vara snygga möbler/inventarier.


Svensktillverkning

En liten förhoppning i dessa kristider är att Svensktillverkat återigen skall bli en möjlighet och ett säljargument. Många menar att det är småindustrin som kommer att klara finanskrisen bäst, företag som är flexibla, kan ställa om snabbt och tillverka små serier. Det låter som gjutet för svensk hifi tillverkning. Det kan nog också vara så att det finns kunder som kan tänka sig betala lite mer för en lokalt framtagen och tillverkad produkt.


Lokalfrågan

Nästan 80% har röstat för att Akkelis Audio skall vara kvar i befintliga lokaler. Troligen blir det så än ett tag. En markisoffert har hämtats in, en ny brevlåda är på plats och lite andra smågrejer är planerade för att snygga till lokalen. Planen är att vara kvar men om ”rätt” lokal dyker upp så kan det ändå bli en flytt. Om det blir 2009 eller 2019 får vi se. Med den feedback jag fått muntligen och skriftligen så förstår jag vikten av att bevara ”atmosfären” och det har jag med mig om jag tittar på lokaler.


Jubileum

Akkelis Audio firar 5 år som hififöretag 2009. Det har varit en rolig och spännande resa som jag ännu inte vet vart den slutar. Det är dock väldigt fascinerande hur Ni kunder redan från början vågade köpa mer eller mindre okända grejer av en okänd kille med en hemsida och ett rum i källaren på huset. Utan ert förtroende hade det inte funnits någon butik idag och inget jubileum att fira 2009. Tack!


/Stefan

Av Stefan - 6 januari 2009 03:21

Sitter uppe och ser finalen i juniorhockey vm och Kanada leder med 2-0 inför sista perioden. Tyvärr ser det ut som vanligt, Kanada spelar småfullt och har ”kört över” den svenska målvakten 4 ggr såhär långt utan att domaren egentligen gör något åt det. Tyvärr är det också som vanligt att Kanada är vassare vid målchanserna och Sverige spelar snyggt men ineffektivt. Det mesta talar för ännu ett silver men en period återstår så ”vi” skall spela om det först.


Imorgon skall jag återuppta bloggandet med hifi inriktning.  Tänkte försöka summera förra året, peka ut trender och förutsäga lite om vad jag tror om 2009.


Nu håller vi tummarna för en vändning i sista perioden så att Sverige får sno Kanadensarnas vm guld på deras hemmaplan.


På återseende.

 

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards