Alla inlägg under juni 2009

Av Stefan - 24 juni 2009 20:48

Jo snart bär det iväg på årets fisketur, även denna gång är det Arjeplogsfjällen som hägrar. Nu skall vi upp på fjället ovanför Tjeggelvas och det är min trogne, fisketokige, hifigalne, whiskynjutande, kaffeälskande kompis Plind som åker med.


För min del blir det en veckas fiske per år, i Arjeplog.

Det är inte samma sak att fiska på västkusten, det är folk överallt, det är stort och svårt att veta vart och hur man fiskar, det är konstiga fiskar, det är inte som i Arjeplog helt enkelt. Alla dessa fiskevatten att välja på och möjligheten att vara ute en vecka utan att se en enda människa, att ha känslan att man är den första människan på det här stället, att man utforskar nya vatten, den går inte att ersätta för mig.


Att fiska en vecka är inte bara fiske, det är en sorts meditation. Ingen mobiltelefon, ingen dator, ingen trafik, inget som stressar. Det är som att rena själen och samla kraft inför det kommande året. Jag fiskar inte hela tiden, jag sitter och lyssnar, insuper omgivningen, dricker en kopp kaffe, kanske tar några kort eller en promenad till någon mindre topp med utsikt. Hela atmosfären är så underbart avkopplande, avstressande, renande, helande, uppbyggande, så det är något att längta till och minnas med välbehag.



Innan jag åker är det dock lite hifi kvar. Butiken är öppen som vanligt denna vecka, nästa vecka är det också öppet, men då står Lasse i butiken, och veckan därefter är det också öppet !!! Även då står Lasse där tills jag kommer tillbaks på fredagen och har öppet fredag och lördag. Därefter stänger butiken i 2 veckor innan jag öppnar på nytt inför sensommar och höst säsongen.


Jag tittar fortfarande efter passande lokaler. Jag har hittat en lämplig lokal där jag gjort en skiss som rymmer tre fina lyssningsrum, en allmän yta med fikahörna, ett kontor, ett litet lager och en toalett. Det hade varit toppen med en sådan lokal för att kunna sprida ut grejerna bättre. Just nu ser man inte skogen för alla träd….. Vi får se om det blir någon flytt i år eller om det blir något annat år, vissa saker i lokalfrågan kan jag inte påverka men förr eller senare dyker rätt lokal upp och då blir det en till flytt för Akkelis Audio, förhoppningsvis den sista.

Av Stefan - 16 juni 2009 07:45

Hifi Consult har flyttat från Alingsås och har nyligen öppnat butik i nyrenoverade lokaler i Sävedalen. Det är en tung butik men långa traditioner av att arbeta med high end hifi. Under senare år har även Hifi Consult  följt trenden som jag bloggat om tidigare att mestadels arbete med egna märken/agenturer.

 

Jag har varit väldigt nyfiken på att se dom nya lokalerna och nu bjöds Hififorum.nu in på en VIP kväll som jag kunde hänga med på. Det blev en sorts inofficiell forumpremiär.

 

Lokalerna är väldigt fina och ligger bra. Gott om parkeringar utanför, ett världsberömt gatukök – Ove, 15 meter bort och 50 meter bort ligger Triumfglass stora glass bar. Consulterna har verkligen satsat i och med denna flytt, mängder av neonskultar på fasaderna, totalrenoverat överallt och ombyggt efter deras behov. Av det jag kunde se så fanns där fem lyssningsrum, ett kontor, ett lager och två stora öppna ytor varav en har kaffebaren och kassan.

 

Huvudnumret denna kväll var att Mike Bladelius fanns på plats för att svara på frågor om Embla, den nya cd spelaren som rippar in skivorna på ett flash minne. Det fanns gott om frågor där Mike kunde svara på det mesta att det är funktioner som kommer som gratis mjukvaru uppgraderingar eller lite mer kryptiskt att det inte kommer pga upphovsrätt eller att man anser vissa saker vara ljudförsämrande. För en konservativ själ som mig är det bara att acceptera att framtidens hifi kommer att vara så mycket mer än att lägga in en fysisk skiva i en fysisk spelare och att allt detta sker fysiskt i mitt lyssningsrum. Ibland får man lust att högt skrika STOPP!!!!!!!!

 

Samtidigt så har jag ju börjat nosa på detta i och med at jag har en squeezebox i butiken och jag spelar mycket streamad eller USB lagrad musik på T+As Musik Player i butiken.

 

Det bjöds på tårta denna kväll, anledningen var att det blivit klart att Hifi Consult blivit distributörer för Amerikanska Thiel. En högtalare som jag personligen gillar väldigt mycket.

 

Det var en trevlig och givande afton och det var roligt att se den nya butiken. Utbudet skiljer sig väldigt mycket från det jag har i butiken och jag kan undra om vi lockar helt olika kunder med olika ljudideal eller om det mer är slumpen, gamla vanor, relationer, eller annat som styr vart en kund väljer att köpa sin produkt.

 

Lokalen är jag väldigt avundsjuk på, övervåningen hade varit alldeles precis lagom stor för mig. Tre lyssningsrum, ett kontor och en kaffebar, vad mer kan man önska. Jag får fortsätta mitt lokalsökande.

Av Stefan - 5 juni 2009 17:20


Jag skall runda av denna Romresa med lite bilder från Vatikan- museet. Vi gjorde tre försök att besöka museet, dom två första var det galet mycket folk och flera timmars kö för att komma in så vi vände. Tredje försöket klev vi upp tidigt på morgonen och tog taxi till museet en trekvart innan det öppnade. Detta var ett genidrag för nu var det väldigt kort kö och vi kom in redan efter en halvtimma.

Innan besöket så var jag tveksam om jag alls skulle gå dit. Det finns så mycket annat att se i Rom med så mycket prakt och konst i alla kyrkor så vad kan ett mossigt museum tillföra. Med facit i hand så kan jag säga, VÄLDIGT MYCKET!!!!!






Museet är uppbyggt så att man går igenom rum i ett slingrande mönster tills man är framme i Sixtinska kapellet. Varje rum är oerhört praktfullt utsmyckat på väggar och tak. Man häpnas över det första man kommer in i och blir än mer förstummad över det andra, för att inte tala om det tredje, osv. osv


Jag kommer inte att gå in på detaljer utan kan bara nämna att det finns statyer, textiler, glas och givetvis  tak och väggmålningar i en oändlig mängd. Motiven är ofta kyrkliga, teologiska, romerska, krigiska, grymma, skrämmande. Kyrkan var nog mer inriktad på att skrämma folk till fromhet då än vad den är nu.

Klassiska konstnärer som Raphael och Michelangelo är några av höjdpunkterna i museet.


Då man har gått igenom oändligt många vackra rum kommer man till sista fram till Sixtinska kapellet. Här har Michelangelo gjort alla takmålningar med numera världsberömda motiv som Adams skapelse, Eva skapelse, Yttersta domen, mfl.


Man får fota i hela museet (utan blixt) utom i Sixtinska kapellet. Det är nämligen så att ett Japanskt företag renoverade alla målningarna 1999 och har därför copyright på alla bilder fram till 2019. Som så många andra så brände jag dock av några smygbilder från höften??.. Mitt i min bild ser man Adams Skapelse.

 

Vi hade tänkt gå på Roms Nationalmuseum men efter besöket i Vatikanmuseet kändes det inte längre viktigt. Hos Vatikanen fanns det även mängder av ”modern” konst där det fanns kända konstnärer som Paul Klee,


Edvard Munch


Marc Chagall



Salvador Dali och många, många fler.

 


Efter en dag överfylld av intryck blir man rätt mör i kroppen och det är skönt att kunna sitta på en gammal stol i en av Vatikanens läsrum och vila.


Det var allt från denna semesterresa, nu kan jag försöka fokusera bloggen på hifi igen.

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards