Direktlänk till inlägg 5 juni 2009

Vatikanens rikedomar

Av Stefan - 5 juni 2009 17:20


Jag skall runda av denna Romresa med lite bilder från Vatikan- museet. Vi gjorde tre försök att besöka museet, dom två första var det galet mycket folk och flera timmars kö för att komma in så vi vände. Tredje försöket klev vi upp tidigt på morgonen och tog taxi till museet en trekvart innan det öppnade. Detta var ett genidrag för nu var det väldigt kort kö och vi kom in redan efter en halvtimma.

Innan besöket så var jag tveksam om jag alls skulle gå dit. Det finns så mycket annat att se i Rom med så mycket prakt och konst i alla kyrkor så vad kan ett mossigt museum tillföra. Med facit i hand så kan jag säga, VÄLDIGT MYCKET!!!!!






Museet är uppbyggt så att man går igenom rum i ett slingrande mönster tills man är framme i Sixtinska kapellet. Varje rum är oerhört praktfullt utsmyckat på väggar och tak. Man häpnas över det första man kommer in i och blir än mer förstummad över det andra, för att inte tala om det tredje, osv. osv


Jag kommer inte att gå in på detaljer utan kan bara nämna att det finns statyer, textiler, glas och givetvis  tak och väggmålningar i en oändlig mängd. Motiven är ofta kyrkliga, teologiska, romerska, krigiska, grymma, skrämmande. Kyrkan var nog mer inriktad på att skrämma folk till fromhet då än vad den är nu.

Klassiska konstnärer som Raphael och Michelangelo är några av höjdpunkterna i museet.


Då man har gått igenom oändligt många vackra rum kommer man till sista fram till Sixtinska kapellet. Här har Michelangelo gjort alla takmålningar med numera världsberömda motiv som Adams skapelse, Eva skapelse, Yttersta domen, mfl.


Man får fota i hela museet (utan blixt) utom i Sixtinska kapellet. Det är nämligen så att ett Japanskt företag renoverade alla målningarna 1999 och har därför copyright på alla bilder fram till 2019. Som så många andra så brände jag dock av några smygbilder från höften??.. Mitt i min bild ser man Adams Skapelse.

 

Vi hade tänkt gå på Roms Nationalmuseum men efter besöket i Vatikanmuseet kändes det inte längre viktigt. Hos Vatikanen fanns det även mängder av ”modern” konst där det fanns kända konstnärer som Paul Klee,


Edvard Munch


Marc Chagall



Salvador Dali och många, många fler.

 


Efter en dag överfylld av intryck blir man rätt mör i kroppen och det är skönt att kunna sitta på en gammal stol i en av Vatikanens läsrum och vila.


Det var allt från denna semesterresa, nu kan jag försöka fokusera bloggen på hifi igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards