Direktlänk till inlägg 21 juli 2009

Lokaler, lokaler, lokaler... vinyler och fiske

Av Stefan - 21 juli 2009 19:16

Nu har jag tackat nej till lokalen jag såg förra veckan. Låg takhöjd i två rum, dåliga parkeringsmöjligheter och dåligt lagerutrymme är huvudskälen.

Jakten på lokal går dock vidare och igår tittade vi på en lokal som känns väldigt intressant, även med lite perspektiv. Lokalen är en gammal banklokal i samma område som jag har nu befinner mig i.


Stora skyltfönster på gott och ont, men det kan se välkomnande ut och ger bra med ljus i lokalen.



Kliver man in genom dörrarna kommer man in på en stor öppen yta, ca 80 kvadrat. I ena hörnet finns ett mindre rum på ca 13 kvadrat och trappen ner till valvet.



Vänder man på det hela så ser man lokalen från en annan vinkel.



Går man ner för trappen kommer man till valvet, ett potentiellt lyssningsrum på 32 kvadrat. I källaren finns även en toalett och ett kök, samt ett lager på ca 10 kvadrat. Det som inte är fotat är ytterligare ett rum på ca 14 kvadrat på övre våningen.



Fördelarna med denna lokal är läget, parkeringsmöjligheterna, den inbjudande planlösningen och närheten till ett bra fik och pizzeria. Nackdelarna är att den möjligen är i minsta laget, att det kommer att kosta mycket att sätta galler i alla fönster och dom begränsade lagermöjligheterna. Kostnaden har jag inte fått veta ännu så det är såklart en intressant aspekt.


Nästa vecka skall jag se ytterligare en lokal i närområdet. Den har jag fått priset på och det är väldigt fördelaktigt. Storleken är ca 150 kvadrat + 100 kvadrat lager. Det finns goda parkeringsmöjligheter och närhet till matställe. Nackdelen är spåvagnen utanför fönstret och en planlösning som inte är lika inbjudande.


Jag väntar också besked om en tredje lokal i närområdet  som ser spännande ut. Det mesta talar för en flytt av Akkelis Audio under andra hälften av 2009.


Era åsikter i omröstningen är också viktiga. Parkeringsmöjligheter, flera rum, fikahörna i nämnd ordning är högsta prioritet. Centralt läge är inte viktigt. Fortsättning följer…..




Idag har jag varit på stan och besökt affärer för begagnade skivor. Något jag sällan får möjlighet att göra eftersom jag själv har butiken öppen på butikstider. Det slutade med två kassar skivor och en tom plånbok. 15 skivor inhandlades, en salig blandning av gammalt och nytt med några riktiga pärlor. Mest glad blev jag över att hitta Björk/Gling-Glo. En skiva där hon sjunger jazz på isländska, en toppenplatta. Andra fynt var Timbuktu, Tottas Blues band, Rush, Triumph, Adolfsson & Falk, Lyle Lovett, mm, mm. 15 skivor inhandlades. Tidigare under semestern har jag fyndat skivor på loppisar, lite klassiskt och lite annat. Det är bara vinyl som inhandlats, det är trots alt lite roligare.



Nästa vecka öppnar butiken igen och jag börjar jobba igen. Innan dess skall vi vara några dagar på Smögen och jag skall försöka få min första havsöring på fluga.


På tal om fiske så har min fiskekompis Plind en fiskedagbok där han just nu lägger upp bilder från vår fjälltur i sommar. Kika gärna in på fiskedagboken, härliga natur och fiskebilder utlovas. Klicka för fiskedagboken


 


/ Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards