Alla inlägg den 31 augusti 2009

Av Stefan - 31 augusti 2009 07:30

Att tweaka, modifiera, försöka förbättra en befintlig apparat är någon jag pysslade med mycket innan jag startade med Akkelis Audio. Det var kopparskärmningar, byte av op, kondensatorer, motstånd, likriktare, bygge av nya nätdelar, byte av interkablage vibrationsdämpning, etc, etc. Ibland blev det inget resultat, ibland blev det sämre, ibland blev det annorlunda och ibland blev det bättre. Det var i alla fall roligt och i förhållande till att byta apparater, rätt billigt.


Jag tror att billigare apparater är lättare att modifiera än dyrare eftersom tillverkaren har fått välja billigare lösningar och komponenter då budgeten är begränsad om apparaten inte skall säljas till ett förhållandevis lågt pris.

Jag tror också att man ibland kan välja något sämre komponenter i en billigare apparat så att den inte skall prestera för bra och konkurrera med tillverkaren dyrare apparater.

Slutligen så tror jag att det finns gott om tillverkare som inte lyssnar på sina apparater eller inte är medvetna om att olika kondensatorer, op ampar, mm låter olika. Bara för att något mäter likvärdigt eller till och med bättre behöver det inte betyda att det subjektivt låter bättre. Just detta om att tillverkare lyssnar eller inte lyssnar på sina apparater får bli en framtida blogg där jag får fråga efter förlorade eldsjälar.


 


Ibland blir tweaklusten dock så stor att jag ger mig på nya projekt. Denna gång var den en kund som ville ha ett Hanss Acoustics RIAA med extra allt. Jag gjorde ett sådant åt honom och resultatet blev så bra att jag bestämde mig för att bygga ett likadant åt mig själv.


Dom grejer jag gjort i detta riaa steg är saker jag snappat upp genom åren, det är tips från PAC, Svalander, Transient Design Lasse, artiklar på nätet osv. Enkla saker som kan göras på dom flesta apparater och som jag tidigare gjort på Marantz, Sony och Denon cd spelare med gott resultat.


I en riaa förstärkare är strömförsörjningen A och O. Det är den i och för sig i all elektronik men riaa förstärkare är kanske känsligast för detta. Den lilla väggbulan som följer med dom flesta riaa förstärkare är oftast ett givet uppgraderingsobjekt. Jag har byggt en helt ny nätdel.



Ett ganska simpelt bygge. En väl tilltagen transformator är grunden. Därefter följer likriktning och det kan göras med så dioder för bästa resultat men jag har valt en enklare väg genom att använda en likriktarbrygga. En sådan här likriktarbrygga är lite ”grov” så den släpper en del skräp/impulser då den likriktar för att minska detta så har jag satt små avkopplingskondensatorer mellan dom olika benen på likriktarbryggan.( små röda som anas på bilden)

Efter likriktningen så sitter det två drosslar/spolar. Dom har som funktion att filtrera bort högfrekventa störningar. Därefter följer en kondensatorbank med en mängd små och snabba kondensatorer. Denna bank skall vara strömreserv och den skall vara snabb och väl filtrerad. Kondensatorbanken är byggd så att den ger en balanserad spänning med + V, 0 och -V



En kabel med tre ledare går in i riaa steget. Där plockas befintlig likriktning bort och dom tre trådarna ansluts. Eftersom riaa steget  har spänningsreglering har inte nätdelen någon sådan.



Även riaa steget har modifierats. Först och främst har alla elektrolyt kondensatorer i signalvägen plockats bort. Dom har därefter ersatts av stora ”rysskondingar”. För att få plats med dessa har jag dragit kabel från kretskortet till kondensatorerna, som sitter fast med smältlim.



Kabeln som gick från kretskortet till RCA utgångarna har plockats bort och ersatts av Bybees (den svarta klumpen). Bybees är en Amerikansk pryl, framtaget för sonarutrustning i ubåtar men som används i highendkablar av Jorma Design. Då jag tidigare experimenterat med Bybees tycker jag att dom påverkat 3D perspektivet på ett positivt sätt.

Slutligen så har jag satt en liten kondensator mellan + och – polen på OP förstärkarna. Detta ger op förstärkaren en första lättillgänglig och snabb strömförsörjning.



Det var allt i detta modifierade riaa steg. Ett kul projekt som tar några timmar att genomföra och som spelar bättre efter modifieringen än innan och det är ju målet.


Blir du sugen att modda själv? Tänk på att elektroniska komponenter är känsliga för statisk elektricitet så det är bra att vara jordad då man meckar. En IC krets kan se hel ut även då den gått sönder och att felsöka sådant är dyrt, sällan lönsamt. Tänk också på att garanti inte gäller om man ger sig på grejerna och att andrahandsvärdet på apparaten också sjunker dramatiskt efter en modifiering. I övrigt så är det bara att roa sig.


Ha skoj







Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards