Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Att byta lokal eller ej, det är frågan.....

Av Stefan - 5 december 2008 10:49

Akkelis Audio firar 5-års jubileum 2009 och jag har nu varit i lokalen på Sofiagatan i drygt ett år. Lokalen på Sofiagatan blev ett klart lyft jämfört med då verksamheten huserade i källaren på vårt hus och fler och fler som hittar till butiken. Jag skulle tro att jag har ett 30-tal besökare varje vecka, trots dom begränsade tider jag har öppet och ett något ocentralt läge.

En del kommer in på återbesök varje vecka, andra kommer en gång i månaden och så hittar ständigt nya besökare min butik.

 

Butiken på Sofiagatan är ca 50 kvadratmeter stor. Det innebär att utbudet måste begränsas till viss del och att det blir väldigt fullt på den butiksyta som är. Många tycker att detta är väldigt mysigt, att det ger ett trevligt intryck med en personlig prägel och jag känner själv att jag känner mig som en ”gammaldags” affär, på ett bra sätt.

 

Samtidigt kan jag fundera kring hur det skulle vara att ha en större lokal med kanske 3-4 lyssningsrum. Där kunde man ha en highend avdelning, en transistoravdelning, osv. Estetiskt kunde man göra det mera stilrent med mer öppna ytor.

Nackdelarna med en flytt är att då skall besökarna lära sig hitta till en ny adress och utöver detta så stiger lokalkostnaden flerfalt. Jag har skissat på tre alternativ kring lokalfrågan.

 

Alternativ 1 - Stanna kvar i den befintliga lokalen.

Lokalen fungerar både i storlek och läge, kostnaden är rimlig, utbudet räcker och den personliga prägeln på butiken är värd att bevara.

 

Alternativ 2 – Skaffa en lite större lokal, mer centralt

Jag har tittat på lokaler vid Stampen, Redbergsplatsen, Gubberogatan. Det är lite mer centralt än jag har i dagsläget men avsevärt dyrare. Att skaffa en mer centralt placerad lokal till en kostnad som inte är galet hög innebär att jag kan skaffa ca 100 kvadrat, dvs dubbla storleken mot idag.

 

Alternativ 3 – Skaffa en avsevärt större lokal – lite ocentralt

Hifi Consult flyttar till Sävedalen 2009 och om man säker sig ut från centrum på det viset så finns det möjlighet att skaffa en större lokal. Om Akkelis Audio skulle flytta till Sävedalen eller något liknande ytterområde kanske en lokal på 150-200 kvadrat vore möjligt.

 

Till höger om detta inlägg ser Du en omröstning. Där kan Du rösta för vilken väg Du tycker Akkelis Audio skall välja i lokalfrågan.

 

Tack för hjälpen

 

Stefan

 
 
Ingen bild

Anders

5 december 2008 22:17

Hej!
Tycker definitivt att nuvarande lokal år en riktig höjdare. Jämför gärna med Ågerns lokaler som har blivit rena skräkkabinettet efter ombyggnad. Gillar personligen när nycket fräcka och välljudande rörgrejor slåss om utrymmet.
Anders

 
Ingen bild

George

6 december 2008 15:48

Jag håller med Anders! Jag står gärna och "knör" med andra kunder i väntan på min tur. Men jag förstår att Stefan känner att det kan bli lite för trångt ibland.
George

 
Ingen bild

Stefan Trollhättan

7 december 2008 12:50

Jag tror att det rent ekonomiskt kan vara en fördel för deja att stanna i den mysiga lokal du har. Att byta lokal är ju ekonomiskt dyrare, du måste ha in mer kunder och i den smala nisch du jobbar idag så kan folk gärna tänka sig att åka en bit för att få det dom vill ha. Hur många impuls, dropin kunder har du som handlar?
jag skulle iofs åka till din butik även om du flyttade!! ;-)

Stefan

 
Ingen bild

Stefan Trollhättan

7 december 2008 12:51

PS! Det är ju väldigt lätt att hitta parkering där du är nu!! DS!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards