Direktlänk till inlägg 14 december 2008

Vinylens återkomst & crazy lördag

Av Stefan - 14 december 2008 15:27

Jag får börja med lokalfrågan igen. Fler röster har inkommit och en klar majoritet röstar för att Akkelis Audio skall stanna i sin befintliga lokal. Det trånga verkar inte avskräcka och i lördags drogs verkligen saker till sin spets, under lördagen hade jag 22 besökare !!!!!! Helt makalöst. Då det är 6-8 besökare i butiken samtidigt blir det tyvärr svårt att serva alla på en gång så det känns skönt att ni som besökare förstår och kanske till och med gillar detta.

 

Nu till vinylskivans återkomst. Jag tror att jag under 2008 såld fler vinylspelare än cd spelare, det är en spännande trend. Många har dessutom köpt lite dyrare skivspelare från Michell Engineering, Clearaudio eller Acoustic Solid även om jag också sålt några enkla skivspelare från Rega. Denna ”trend” ser man också på hifimässor. I väldigt många rum, kanske en majoritet, ser man numera en vinylspelare som signalkälla. Skivförsäljningen ökar också. 2007 såldes 454 000 nya vinylskivor i USA, I år passerar denna siffra 1 000 000 sålda vinylskivor i USA (803 000 i augusti) och då är inte all 2:nd handförsäljning på ebay eller butiker medräknad.

 

Mer och mer ny musik ges dessutom ut på vinyl. Jag säljer lite vinylskivor i butiken och har fått hem Duffy, Amy Winehouse, Adele, Cat Powers, den nya Natalie Cole, mfl, mfl. Jag har också sett att tex Håkan Hellström och Kent finns på vinyl. 

 

Varför är det såhär? En del kan såklart vara att vinyl oftast låter bättre än cd men jag tror även att det kan vara andra orsaker. Kanske att man söker lite lugn i denna stressade nutid. Det blir lite rituellt att ta fram sina vinylskivor med stora, läsbara omslag, att borsta av skivan innan avspelning, att vända skivan med jämna mellanrum.

Det kan också tilltala den prylintresserade eftersom det går att lägga mycket tid på att hitta rätt injustering av tonarmen och pickupen, det går att beundra mekaniken och experimenterande med underlaget kan snabbt ge stora förändringar. Att spela vinyl är en lite terapeutisk sysselsättning.

 

Varför tror Du att vinylen kommer tillbaks på bred front? Det går att skriva kommentarer på denna blogg så ta chansen.

 
 
Jonas I

Jonas I

9 mars 2009 18:02

Hej på er.
Jag tror stenhårt på att vinylen är på väg tillbaka. Jag sitter i funderingar till byte av min svarv. Skall lyssna på Knaster har jag tänkt.

http://www.brannebacka.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards