Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

En flugfiskare föds - Del 2

Av Stefan - 10 augusti 2009 07:30

Flugfiske har jag tidigare tyckt varit både snobbigt och ineffektivt. Att stå och flänga linan fram och tillbaks och fiska med korta kast då man med ett spinnspö kastar flera gånger längre, vem vill ägna sig åt detta och varför????

 

I tonåren köpte jag ett billigt flugspö och försökte flugfiska lite. Det slutade med att flugorna endera fastnade i buskar och stenar bakom mig eller att jag med pisksnärtar klädde av flugorna så att kroken blev naken. En tröst var att jag gick en flugbindarkurs och kunde binda mina flugor själv.

 

I Arjeplog har flugfiske inte varit något som riktiga män ägnat sig åt. Endera spinnfiskade man eller så trollade man. Jag vet bara en person som flugfiskade i Arjeplog och han fick mycket stor öring och detta tyckte jag var väldigt konstigt, hur kunde han få så stor fisk på så märklig utrustning.

 

Sedan jag flyttade till Göteborg och lärde känna Peter har jag kommit i närmare kontakt med flugfiske eftersom det är det som han mestadels ägnar sig åt. Jag har då kunnat se att han, trots kortare kast än med spinn, oftast får mycket mer fisk än mig. Jag har också sett att flugfiske kan vara mer än en torrfluga på ett lugnt flytande vatten. Det går att fiska på ytan, strax under ytan och till och med flera meter djupt, beroende på vilken lina och fluga han väljer. Jag har därmed blivit nyfiken på flugfiske.

 

Redan vid vår första fisketur i Arjeplogsfjällen för fem år sedan hade jag med ett flugspö som jag köpt begagnat av honom. Spinnfisket var dock så bra och vinden så stark att jag inte testade att flugfiska den turen.

 

Vid förra årets tur hade jag bestämt mig för att fokusera mer på flugfisket. Kasten började fungera någorlunda ok men fisket var överlag dåligt den veckan och jag lärde mig att det inte bara räcker med att få ut flugan, man måste följa den med blicken under full koncentration för att vara med på mothugget om en fisk tar flugan. Jag fiskade fluga/spinn 50/50 % av tiden. Jag fick fisk på spinn men inte på fluga, lyckades kroka några 10 cm öringar i stark ström, men det kan jag inte räkna som krokad fisk.

 

I år var jag väldigt fokuserad på att jag skulle flugfiska. Hade köpt ännu ett begagnat spö av Peter, nu i en lättare klass för mindre fisk. Tyvärr var vinden under större delen av årets fjälltur inte gynnsam för flugfiske av en nybörjare. Därför blev det spinnfiske dom första fyra dagarna.

 

På kvällen den fjärde dagen mojnade dock vinden något och vi kunde se lite försiktiga vak. Att flugfiska två personer i båten gick dock inte. Jag gillar att gå upptäcktsfärder och hitta nya vatten och inne i en vik rann det ner en liten bäck. Enligt kartan skulle det finnas några mindre tjärnar längre up efter den bäcken så jag bad Peter sätta iland mig. Själv ville han vara kvar i huvudsjön och fiska och såg ingen anledning till att lämna detta fina vatten för att söka något mindre och osäkert. Jag gick iland och sade att om jag inte är tillbaks om två timmar så har jag endera drunknat eller så är fisket bra där upp.

Jag knallade iväg i skogen följde GPS:en i rätt riktning och kom upp för en liten ås. Där nere såg jag det som skulle vara en tjärn men som i realiteten bara var små sel i bäcken. Selen kanske var 4-8 meter breda och 15-25 meter långa. Det som dock fick mig att nästan springa ner dit vara att det vakade överallt i dessa små sel.

 

Jag satte ihop flugspöet och med darrande händer knöt jag på en liten torrfluga. Jag smög närmare vattnet och lade ut ett första kast. Inte så långt och snyggt som jag hoppats men flugan hann bara ta vattnet så PANG, hade en öring tagit den utan att tveka, bara slängt sig över den och krokat sig ordentligt. Den körde som besatt fram och tillbaks i det lilla selet. Försökte trassla in sig i vassen och hoppa för att försöka skaka av sig flugan. Den satt dock jättebra och jag kunde strax håva in min första, på riktigt, torrflugefångade öring, vilken underbar känsla. Nu förstod jag precis vad det var som var så fantastiskt med flugfiske. Spänningen att se flugan och närvaron då man skall drilla in fisken.  Med bara en krok, en tun tafs, lätt och mjukt spö och linan i handen så får man vara mycket försiktigare och har en annan närvarokänsla för fisken än vad man har med ett spinnspö.

 

Vinden mojnade helt och en billion myggor jagade flugfiskare runt selen. Det bekom mig dock inte det minsta för nu var det flugbyten till torra flugor, lägga kasten på rätt ställe och vänta med spänning som gjorde att allt annat som tid och mygg var oviktigt. Jag såg på klockan att mina två timmar passerat men tänkte att detta ställe lämnar jag aldrig och efter en stund kom Peter över åsen ner till mitt nyfunna fiskeställe. Han tänkte att jag nog inte drunknat utan fått fisk och då ville han vara med.

 

Vi gick mellan selen, fick fisk, tappade fisk, tjoade och skrattade av glädje, njöt av en underbar kväll i ett magiskt kvällsljus och hade vår kanske bästa, gemensamma fiskekväll såhär långt.

 

Dagen därpå hade vinden vänt till ostlig vind och samtidigt mojnat. Vi gick till grannsjön och vid båtplatsen såg vi nu vak. Jag gjorde iordning båten och Peter testade några kast med flugspöet. Han fick snabbt två rödingar. Vi rodde iväg till en outforskad vik och testade några kast. Jag, uppiggad av gårdagens lyckade utflyktsfärd, vill gå på nya äventyr. En lägre fjälltopp fanns en bit bort och där skulle det enligt kartan finnas två tjärnar. Tänk om dessa är lika bra eller bättre än gårdagens…..  Peter var dock fullt nöjd med att vara kvar i den sjö där det nu vakade och där fisk tog, så han valde återigen att stanna. Jag gav mig dock iväg på en uppförsvandring. Någon timme senare var jag framme, bara för att konstatera att det som på kartan var tjärna, i verkligheten var myrhål. Det var bara att promenera ner igen.

 

Då jag kom ner så berättade Peter att fisket var rätt bra. Att rödingen går i små stim, fram och tillbaks och att det är lätt att se vilken riktning dom rör sig i och planera vart man skall försöka placera flugan då dom kommer i ”rätt” riktning.

 

Rödingen kallas för fjällets Greta Garbo eftersom den kan vara så skygg och kinkig. Ibland lyser den helt med sin frånvaro, ibland vakar den friskt men äter bara en viss sorts kost och har man då inte rätt fluga så kommer dom bara att titta på den och inte ta den. Den är också försiktigare i sitt hugg än öringen så det gäller att vara vaksam då man gör sitt mothugg, inte för snabbt och hårt, men inte så långsamt att man missar hugget.

 

Hela denna eftermiddag och kväll ägnade jag mig åt flugfiske från land, efter röding. Då dagen var slut hade jag fått röding på både torrfluga och våtfluga och nu började jag känna mig som en flugfiskare. Kasten är fortfarande inte långa, jag trasslar till det ibland och jag missar en hel del mothugg. Jag hade dock fått både röding och öring på fluga och motivationen att bli bättre har ökat med dessa framgångar.

 

Efter sex dagar vandrade vi ner från fjället igen. Nedfärden blev något snabbare än vägen upp och vi har nu bra GPS spår att följa till nästa gång vi går hit. I Örnvik fick vi en kopp kaffe medans vi väntade på bussen som kom på en av veckans tre turer. Bussen kör varor från konsum samt post tre gånger i veckan.  Busschauffören som är en gammal jobbarkompis till mig, berättade att vi är dom första passagerarna denna sommar. Vi fick också lite tips och idéer om fiskevatten som vi bestämde oss för att testa innan vi åker tillbaks till Göteborg. Rapport från detta kommer i sista delen av detta fiskereportage.

    

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards