Alla inlägg den 22 november 2008

Av Stefan - 22 november 2008 22:52

Då var det lördagskväll och snart läggdags, ett bra läge att fylla på bloggen. Idag har det varit ett härligt höst/vinterväder med gnistrande sol och rätt kallt.  Tyvärr är lågt stående vintersol inte särskilt smickrande mot hifi med svart pianolack, kromade topp plattor och liknande, vartenda dammkorn syns.

 

Det har dock varit gott om besökare i butiken denna lördag, tror att räknaren slutade på 12 besökare som fick samsas om att lyssna. Några var på kortare besök, andra på längre. Jag har kopplat och burit grejer för brinnande livet så i lilla rummet har det spelats på 4 olika högtalare, 5 olika förstärkare, 3 olika högtalarkablar och en cd spelare.

 

I stora rummet har det spelats på 4 olika högtalare men allt har spelats på samma elektronik. Det är rätt mycket bärande som sagt. Det har dock burits ut lite grejer ur butiken också, två da omvandlare, ett försteg, en skivspelare och en nätkabel.

 

Ikväll har vi sett en film jag kan rekommendera, Reservation Road, en riktigt tragisk historia om en smitningsolycka med dess följder.

Då jag ändå håller på med rekommendationer så kan jag rekommendera er att se Miss Li live om ni får chansen. Vi var på konserthuset och såg henne igår. Tyvärr hade hon i princip helt tappat rösten så man hörde henne bara då hon verkligen tig i. Synd, för lugna partier, nyanser och liknande försvann. Miss Li tjurade dock inte för detta utan bjöd på en sprudlande show med glimten i ögat, uppackad av ett fantastiskt band. Den glädje dom verkar ha på scenen spred sig till publiken så på extranumret stod hela publiken upp och dansade och sjöng med. (tur för Miss Li utan röst)

Nästa gång hon spelar i närheten skall jag definitivt gå igen och hoppas att jag dessutom får höra henne sjunga.

 

Imorgon kanske jag kan rekommendera eller i vart fall berätta om en väldigt, liten högtalare.

Av Stefan - 22 november 2008 08:21

Jag hinner inte blogga, det är numera alltid kunder i butiken!

 

Tanken med bloggen var att då det var ”dödtid” i butiken skulle jag blogga. Då jag sedan hade bloggat klart för dagen skulle jag ägna mig åt att träna på mitt gitarrspelande, gitarr och förstärkare finns numera på plats i butiken men ännu har det inte funnits tid att spela ett enda ackord.

 

Detta är såklart jättepositivt och jag kan rekommendera fler butiksägare att i kristider börja blogga för det verkar uppenbarligen öka kundtillströmningen till butiken. Det är också lite förvånande för alla nyheter sprider budskapet om kris, varsel, lågkonjunktur, köpstopp, försiktighet, osv.

I Göteborg drabbas Volvo av stora varsel som såklart även kommer att drabba underleverantörer och nu skall även SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) spara och varsla ett par hundra personer.

 

Att då driva en hifibutik där prislappen för ett system börjar där ”dom flesta” förväntar sig fem högtalare och en tv inkluderat kan kanske vara en vansinnig idé.

Jag har pratat lite med mina kunder om detta och någon framförde en annan teori. I kristider som nu kanske man väljer att inte byta bil eller bostad för att investeringen är så stor. Man behåller sin bostad och gamla bil men vill unna sig något personligt som ger vardagen värde och då kanske man byter musikanläggning istället.

 

Hursomhelst så är det en positiv period för Akkelis Audio just nu och det är trevligt. Bloggen får uppdateras då tid finns och framtida ämnen som planeras är tankar kring lokalbyte, tweaks som en del av hifi livet, vinylspelarnas återkomst, ja det dyker säkert upp fler ämnen också.

 

För er som läser denna blogg så har ni kanske sett att det går att lägga in kommentarer. Det vore trevligt om någon får några tankar eller har åsikter som kunde delas denna blogg. Det är ok med jubel och hurrarop också.

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards