Alla inlägg den 29 november 2008

Av Stefan - 29 november 2008 13:41

Jag kan börja med att summera veckan såhär långt. På torsdagen var det väldigt lugnt fram till strax efter 15-tiden, då började det poppa in folk. Sedan var det en jämn ström under eftermiddagen så butiken kunde jag stänga först vid 18:30 tiden.


Igår fredag var det full rulle från början till slut, fast även det i en jämn ström, som mest fem besökare samtidigt.

Det var dock väldigt trevligt för igår blev jag bjuden på godsaker. Först kom en (Audiospace/Esound) kund som har ett företag som gör smörgåstårtor och liknande och lämnade en fantastisk landgång med lax, räkor, löjrom, paté, ägg, oliv, majonnäs. Vid 15-tiden var jag ensam en liten stund och tog fram landgången för att njuta av den då en annan (Raysonic/Analog Research) kund kommer på besök, Han ser att jag äter och går ut i bilen igen. Med sig har han efterrätt, en fantastisk hallon cheesecake. Jag sätter på kaffe och vi som var sugna tog en kopp kaffe med cheesecake. En väldigt trevlig eftermiddag i kaféet/-butiken.


Till dagens ämne, begagnad hifi, att ta inbyten. Då jag pratar med folk förstår jag att många butiker runt om i Sverige inte tar inbyten. Jag förstår butikerna för det är svårt att värdera begagnad hifi på ett sätt som gör kunden nöjd och samtidigt inte blir en stor risk för förlust för butiken. Begagnad hifi kan också låsa mycket kapital om man inte får omsättning på den.

Samtidigt förstår jag kunder som får problem då dom sett något dom vill ha. Att sälja privat kan vara både bökigt, osäkert och ibland svårt.


 


Jag har valt att arbeta med inbyten och begagnat och i vissa fall säljer jag ”för kunds räkning”.  Jag tar bara hifi grejer i inbyte, inga biogrejer och jag försöker göra en bedömning så att det är kvalitetsgrejer jag tar in. Mer osäkra och okända produkter säljer jag hellre ”för kunds räkning”.

Jag tror att det finns hifi entusiaster som bara söker begagnade grejer och då är det bra att även kunna erbjuda dem något. Sedan finns det andra som helst köper av en butik, oavsett om det är nytt, begagnad eller importerat.


Som hifi entusiast tycker jag också att det är himla kul att få se och känna på lite blandad kvalitetshifi. Den Ensemble Dirondo cd spelaren jag bytte in i våras tex hade jag aldrig fått uppleva om jag inte tagit den i inbyte vid en AMR affär. Dom senaste veckorna har det ramlat in mängder av spännande beg hifi att uppleva, Audio Research VSi-55 hade jag aldrig hört tidigare och nu har jag fått in en Plinius kombo, M16 och A-50 MkIII, också spännande grejer jag sett på bild men inte hört.


Just nu så börjar det dock bli väl så mycket av det goda. Nu har jag begagnad S.AT, Advantage, Plinius, Arcam, Audio Research, CEC, Opera, Nightingale och på detta mer på väg in. Jag vill därför uppmana er ”begagnatfyndare” att göra ett besök i butiken och hjälpa till att få omsättning även på dessa grejer så att flödet nytt – begagnat, kan fortsätta.


Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards