Alla inlägg den 24 november 2008

Av Stefan - 24 november 2008 09:02

Jag skulle berätta om en liten högtalare men liten är ett begrepp som ändå inte gör denna högtalare rättvisa för den är verkligen pytteliten. 12 cm bred, 20 cm hög och 28 cm djup kanske inte säger så mycket men titta gärna på bilden nedanför så förstår ni.


Jag hade läst ett par recensioner om den, Hifi & Musik kallade den för ”kioskvältaren” och jag får ta ett citat ur deras recension: ” …med bra elektronik kan Elac spela med en sådan pondus att man lätt luras tro att det är en rejäl golvare som spelar”.



Jag hade beställt hem denna högtalare efter att ha blivit rekommenderad den av distributören och efter att ha läst ett antal lyriska recensioner. Det var tur att jag inte sett den live innan jag beställde för då hade jag inte tagit den på allvar, den är helt enkelt för liten för att vara en högtalare värd att ta på allvar. Den påminner storleksmässigt om sådana små satelliter som många har till hemmabion, kombinerat med en sub.


Då Schenker levererade högtalarna kom dom in med en liten låda. Den var liten tänkte jag, mindre än väntat, och så tänkte jag att han skulle hämta den andra lådan. Det visade sig att båda högtalarna låg i den lilla lådan.

Som sagt var, Elac 310:2 JET är en LITEN högtalare.


Den är dock full av hightech. Byggd i solid aluminium, att knacka på den är som att knacka på en sten, den är helt död, lådljud existerar inte. Den lilla basen har dubbla magneter, extremt lång slaglängd och exotiska material. Diskanten är Elacs JET III AMT diskant. Frekvensomfånget uppges till 42 hz till 50 000 hz, verkningsgraden 86 db och lägsta impedans 3.3 ohm.


Hur låter den då? Den skall såklart spelas in men mitt första intryck var att jag "tappade hakan". Denna lilla pyttehögtalare fyller den stora lyssningsrummet på ett imponerande sätt. En kund kom in i butiken på fredagen och hörde att det spelade bra i stora rummet, han konstaterade att jag spelade på ELACs FS207A golvhögtalare och funderade varför dom små aluminiumfärgade högtalarna stod ovanpå golvarna. Han blev väldigt förvånad då han kunde konstatera att det var dom små som spelade.


Vill du få en ljudöveraskning så rekommenderas ett besök i butiken så får ni höra det lilla underverket. Har ni en andra hälft som ogillar stora högtalare så har denna pyttehögtalare hög WAF. (Wife Acceptance Factor)

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards