Direktlänk till inlägg 7 november 2008

Kablars inverkan - Ett blindtest

Av Stefan - 7 november 2008 13:54

Kablars inverkan på ljudåtergivningen är ett ämne som väcker starka känslor hos många, speciellt om kablarna som diskuteras är riktigt dyra. Vad som är riktigt dyrt är också en definitionsfråga, 1500 kr för en kabel är väldigt mycket för någon 15 000 kr är gränsen för tokdyrt för en annan och 150 000 kr kan för en tredje börja vara väl dyrt. Oavsett så är kablar ett ämne som väcker känslor.


Jag anser att kablar påverkar ljudåtergivningen och det gäller både nätkablar, signalkablar och högtalarkablar. Jag tänkte berätta om ett riktigt ”blidtest” av kablar. För drygt fem år sedan gifte jag mig och som sig bör så anordnades då en svensexa. Bland mina vänner finns det många som inte är hifi intresserade och som anser detta med dyra kablar vara stolligt och obegripligt och de ställer sig tvivlande till om någon verkligen kan höra skillnad på en kabel och en kabel. 


Efter en stunds förnedring på stan i tajt skiddräkt styrdes därefter stegen till Ågrens Hifi där ett blindtest av signalkablar skulle genomföras. Enhällig jury skulle vara jag. Skulle jag verkligen höra någon skillnad???????


  

För er som inte känner till det så lägger ”kameran till” 5 kg vid fotografering. Detta känner varenda fotomodell till och det är därför de är så smala. Jag är normalsmal och snygg i verkligheten, men kan se lite småfet ut på bild. Så nu vet ni.
Till stor besvikelse för våra kvinnliga läsare har jag inte mycket mer bilder att redovisa från blindtestet, bara en sista. Övriga bilder från svensexan visar en sjukamp i friidrott och en grillkväll, knappast av intresse på detta forum.

Hifi och blindtest av kablar var temat. PAC som var den enda Hifi Nörden förutom jag hade bokat demorummet på Ågrens Hifi. Han hade beställt en anläggning som skulle vara bra nog för att avslöja skillnader. Att höra skillnader mellan kablar i en 3000 kr SIBA anläggning hade nog varit omöjligt på förhand. Anläggningen bestod av Audiovectors högtalare i 100 kkr klassen och Meridian elektronik.


 

Testet kunde börja. Jag satt med täckta ögon men öppna öron. Det spelades en halv låt Sophie Zelmani, en snutt Cardigans och något tredje musikstycke på den första kabeln. Sedan byttes signalkabeln, fysiskt, inte via någon switch och samma musikstycken spelades igen. Efter att ha hört samma musik fyra gånger sade jag att de kunde stänga av musiken, jag var redo att ge mitt utlåtande.

Efter att ha hört musikstyckena fyra gånger så var jag alltså redo att göra ett utlåtande. Jag började med att ”ursäkta” mig och sade nånting i stil med att jag kanske aldrig mer vågar visa mig i denna butik efter det jag nu har att säga…..

Sedan kom resultatet. Jag får citera mig själv.: ”Kabeln som vi spelar på nu tycker jag bäst om. Den har ett bättre fokus, spelar renare och lyfter fram lite mer detaljer. Jag tror att det är en silverkabel, antagligen en Nordost, det kan vara en Red Dawn. (En kabel som jag själv spelade på hemma då)

Den andra kabeln är lite grynigare och luddigare, kanske lite kraftigare botten men det har jag inte lyssnat så noga på. Jag tror att den andra kabeln är en kopparkabel, möjligen en Audioquest. ”


Glasögonen togs bort och jag fick se kablarna och en Ågrens säljare som bara stod och gapade. Det VAR en Nordost kabel, SPM, för dryga 10 000 kr och den andra kabeln VAR en Audioquest, nån värsting för över 20 000 kr.

Om jag inte varit övertygad om att det gick att höra skillnad på kablar tidigare så var i alla fall detta ett så tydligt bevis på detta som det kan gå att uppbringa. Nu var det kabelytterligheter i kabelkonstruktioner och materialval, det kanske hade varit svårare att höra skillnad mellan Nordost Red Dawn eller SPM eller mellan två kablar ur Audioquest sortiment. Däremot vet jag lika tydligt att jag hör skillnad mellan tex Nordost Blue Heaven och Red Dawn.

Då jag nu ändå berättar om kabelskillnader kan jag berätta vad min fru, dåvarande sambo, sade då hon hörde mina Nordost Red Dawn första gången. Jag hade tidigare spelat på MIT –T2. Hon sade lite i förbigående att stereon aldrig spelat så klart tidigare, att fraseringar i texten aldrig framträtt så tydligt tidigare.


 

Min fasta övertygelse är att kablar låter olika, och mina erfarenheter av detta räcker för att jag skall vara väldigt stark i denna övertygelse.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan - 26 juni 2014 14:32

Vi kommer att ta hem ett nytt par Avantgardehögtalare och ska välja färg. Det är svårt, det finns diskreta färger och färger som sticker ut. Detta är en spektakulär högtalare visuellt som ljudmässigt, den kommer att synas, oavsett färgval.   Vilk...

Av Stefan - 25 september 2013 11:34


  Hur går det? Frågan kommer rätt ofta och jo tack, det går bra, riktigt bra. I Göteborg har vi tre renodlade tvåkanalsbutiker och Akkelis Audio är trots nio verksamhetsår nykomlingen på hifimarknaden, de andra har 20-25 års försprång.  Sedan start...

Av Stefan - 3 juli 2011 18:21

Europas största hifi mässa arrangeras i mitten av maj i Munchen varje år.  Jag besökte mässan även i år och som en stor bonus fick jag en inbjudan till en aktivitet dagen innan mässan. En inbjudan att besöka Blumenhofer Acoustics lokaler 1,5 timme ut...

Av Stefan - 16 maj 2011 15:19

Första helgen i maj var det premiär för en ny hifi mässa i Jönköping, Sweetspot. Arrangörer var Björn på Improved Audio och Patrik på Vivid Audio. Akkelis Audio & Transient Design ställde ut tillsammans, som många gånger förr.   Mässområdet var d...

Av Stefan - 17 maj 2010 08:03

Som ni märkt så uppdateras inte bloggen så ofta. Att hålla blogg, facebook, hemsida och fysiska butik upp to date tar sin lilla tid. Jag skriver också nyhetsbrev och försöker även där göra det "ordentligt". Det senaste nyhetsbrevet handlar om utveckl...

Presentation

Omröstning

Vilken färg skulle DU välja om du skulle ha Avantgarde hemma?
 Svart
 Grön
 Ljusblå
 Vit
 Bronze/koppar
 Mörkblå
 Grå
 Orange

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards